Utredningar

Frågan om gårdsförsäljning har utretts och diskuterats många gånger. Ofta med olika slutsatser. Även utredningars slutsats tolkas olika beroende på vem som läser den.

Nedan följer ett försök till en sammanfattning av utredningar i kronologisk ordning. Kommentera gärna om ni hittar sakfel. Målet är att skapa en så korrekt bild av nuläget som möjligt oavsett om man är för eller emot gårdsförsäljning.

Gårdsförsäljning, SOU 2010:98


Taget direkt från utredningens sammanfattning:
"Utredningens uppdrag har varit att ta fram ett förslag till hur gårdsförsäljning av alkoholdrycker kan ske på ett sätt som är förenligt med EU-rätten liksom detaljhandelsmonopolet och utan att det leder till negativa konsekvenser för folkhälsan.
Utredningens slutsats är att det går att införa gårdsförsäljning under de angivna förutsättningarna."

Skriftlig fråga till EU-kommissionen 2009


Christofer Fjellner (M) skrev i början av 2009 en fråga till EU-kommissionen angående gårdsförsäljning och Systembolagets monopol. Svaret kom 26: mars 2009:
"The Commission wishes to recall that allowing local alcohol producers to sell directly to consumers would constitute a derogation from the exclusive right currently granted under Swedish law to Systembolaget, the Swedish monopoly for retail sales of alcoholic beverages.
As to the question of whether such a derogation would constitute a violation of Community law, it should be observed that the ECJ stated in Case C‑189/95(1) that Article 31 of the Treaty does not require the abolition of national monopolies of a commercial character but instead ‘requires them to be adjusted in such a way as to ensure that no discrimination regarding the conditions under which goods are procured and marketed exists between nationals of Member States’. Therefore? the derogation at issue could fall within the scope of Article 31.This position is without prejudice to the application of the Treaty rules on free movement of goods and services contained in Articles 28 and 49 of the Treaty."
EU-kommissionen uttalande är alltså att det går att införa gårdsförsäljning och samtidigt låta Systembolaget ha monopol på detaljhandel på alkoholprodukter över 3.5%. Kritker till gårdsförsäljning (till exempel IOGT-NTO) menar att man kan tolka svaret som att det inte går att införa gårdsförsäljning.

En ny alkohollag, SOU 2009:22

En ny alkohollag, SOU 2009:22

Egentligen ingen utredning om gårdsförsäljning i sig men utredningen tar upp frågan och i sammanfattning hitter man följande:
"Vad gäller detaljhandeln understryks att monopolet är en av hörnstenarna i den svenska restriktiva alkoholpolitiken. Det föreslås från denna utgångspunkt att kommersiell förmedling av försäljning av starköl, vin och spritdrycker genom privatinförsel ska förbjudas. Från samma utgångspunkt är det utredningens bedömning att gårdsförsäljning av alkoholdrycker inte bör tillåtas."
Den reder inte ut om det är möjligt eller utan endast att det inte bör införas gårdsförsäljning. I utredning kan också läsa:
"Det framläggs inte något förslag om att sådan försäljning ska tillåtas. Grunden för detta ställningstagande är att det skulle strida mot EG-rätten att tillåta detaljhandel vid sidan av detaljhandelsmonopolet, som är en av hörnstenarna i den svenska restriktiva alkoholpolitiken och vars existens inte ska ifrågasättas."
EU-kommissionen kom senare tillbaka med att gårdsförsäljning är förenligt med Systembolagets monopol. Utredningens ställningstagande är därför inte helt korrekt.

Det förs en diskussion i utredningen att gårdsförsäljning skulle få en negativ effekt på alkoholkonsumtion:
"Att tillåta försäljning av spritdrycker direkt från producentenvore riskabelt från nykterhetssynpunkt."
och
"det är troligt att det skulle locka ungdomar i en utsträckning som inte ter sig önskvärd."
Detta trots att de har tagit in uppgifter från Finska Produkttillsynscentralen som kontrollerar gårdar i Finland som säljer alkohol. Produkttillsynscentralen utlåtande var till utredningen:
"Butikerna inspekteras regelbundet av Produkttillsynscentralen. Några problem med onyktra kunder eller försäljning till ungdomar har man inte haft i anslutning till gårdsförsäljning och inte heller anser man att alkoholkonsumtionen i sin helhet har ökat på grund av denna."
Utredningen är lite otydlig i sin slutsats:
"Utredningen anser sammanfattningsvis att det redan av alkoholpolitiska skäl inte bör tillåtas gårdsförsäljning eller försäljning från annat tillverkningsställe av spritdryck och starköl medan det från denna synpunkt inte finns bärande skäl mot att tillåta gårdsförsäljning av vin, fruktvin, cider och liknande under förutsättning att volymen alkohol uppgår till högst 15 procent och att det rör sig om småskalig produktion."
Utredningen menar att det inte finns alkoholpolitiska skäl att tillåta gårdsförsäljning av öl och sprit. Däremot säger de att det inte finns några skäl att inte tillåta gårdsförsäljning av vin, fruktvin och cider.

Konkurrensverket uttryckte sig positivt till gårdsförsäljning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar